Ondanks een paar heel warme zomers de afgelopen jaren, is duiken in Nederland een groot deel van het jaar toch een sport die in water beneden de 15 graden Celcius plaatsvindt. Een dik wetsuit en of semi-droogpak zijn dan wel het minste wat je aan zou trekken. Als de temperatuur nog verder daalt en onder de 10 graden komt dan is zelfs een semi-droogpak nog maar net voldoende, laat staan de ervaring als je aan de kant wel heel “semi-droog” uit je pak stapt. Dan toch maar een droogpak?

Droogpakken bestaan al zolang er gedoken wordt en de laatste jaren heeft de ontwikkeling van droogpakken zeker niet stil gestaan. Betere seals en pasvorm, sterkere materialen en verschillende typen pakken die verschillende soorten duikers bedienen. Het is er. Ook de onderkleding is er naast het bekende “wolletje” nu in verschillende materialen, diktes en vormen, van overall tot losse delen voor boven- en onderlichaam.

Droogpakken kosten best veel geld en daarmee ben je er nog niet. Naast het pak heb je minimaal de genoemde onderkleding nodig. Daarnaast zijn accessoires als droogpakhandschoenen, een dikkere cap of de installatie van een p-valve uitstekende redenen om nog wat meer uit te geven.

Bij het aanschaffen van een droogpak is het handig om voor jezelf een wensenlijstje te maken en zo het juiste pak uit te zoeken. Pasvorm zou bovenaan moeten staan, je kunt zelfs pakken op maat laten maken. Wat ik zelf erg belangrijk vind, zijn verwisselbare nek- en polsseals. Niks vervelender dan dat je klaar staat om het water in te gaan en een seal te scheuren, oftewel niet duiken op dat moment. Duik je 5 minuten rijden van huis dan is dit misschien niet zo belangrijk. Ben je op vakantie of heb je speciaal vrij genomen dan wordt het verhaal al wat anders. Een aantal systemen bieden je zelfs de mogelijkheid tussen latex- siliconen- of zelfs neoprene seals te kiezen. Ook kun je vaak eenvoudig drooghandschoenen op zo’n systeem aansluiten. Heb je geen verwisselbare seal dan zou je de volgende keer dat je je seals moet vervangen er voor kunnen kiezen om zo’n systeem in je pak te (laten) zetten.

Ga je veel op reis met je droogpak dan is gewicht misschien een belangrijker punt dan stevigheid, doe je veel aan (wrak)duiken op de Noordzee van kleine bootjes dan zul je juist een heel slijtvast pak willen. De materiaalkeuze, neopreen of tri-laminaat bepaald het gewicht, de isolatiewaarde en de slijtvastheid. Bij neopreenpakken kun je kiezen uit gewoon neopreen en crushed neopreen. De eerste is warm, stevig en heeft veel drijfvermogen (meer lood). Naarmate je dieper gaat neemt de isolatiewaarde wel af doordat de bubbeltjes in je pak samengedrukt worden. Bij crushed neopreen heb je hier geen last van, het drijfvermogen is ook minder (minder lood) en het zijn erg stevige pakken. De laatste groep, tri-laminaat, is het lichtst, heeft het minste drijfvermogen en isoleert nagenoeg niet. De isolatie komt uit je onderpak wat je daardoor aan de omstandigheden aan kan passen. Tri-laminaatpakken zijn er in verschillende samenstellingen waarbij de eigenschappen bepaald worden door de gebruikte stoffen. Ademend, licht (reis-/expeditie-pakken), uitermate slijtvast (kevlar en Cordura), soepel of juist stug. Er is vast iets bij wat jij in een pak zoekt.

De keuze voor een frontrits of een pak met een rits op de rug is ook een persoonlijke. Beide ritsen zorgen voor een goede instap en houden je droog. Een pak met een frontrits geeft je iets meer bewegingsruimte doordat het wat losser om je heen zit en je zou het pak zelfs alleen dicht en open kunnen doen. Een rits op de rug geeft een wat grotere instap wat het voor mensen die niet zo soepel in de schouders zijn makkelijker maakt om het pak aan te trekken. De droogpakrits is het belangrijkste onderdeel van je droogpak, deze zorgt ervoor dat je in en uit je pak kan komen en droog blijft. Het is ook het meest kwetsbare en dure onderdeel. De keuze voor een kunststof of metalen rits is dan ook een overweging. Beide doen hun werk en gaan, als je ze goed verzorgd en onderhoudt, lang mee. Kunststof is natuurlijk lichter en deze ritsen zijn ook soepeler, metaal is daarentegen sterker. Sommige pakken hebben nog een extra beschermrits over de droogrits, hierdoor raakt deze minder snel beschadigt en gaat ie langer mee. Hoewel pakken met een frontrits, en ook sommige met een rits op de rug, alleen open en dicht te doen zijn, is het verstandig om je buddy te vragen de rits voor je te sluiten. Je voorkomt hiermee dat je de rits beschadigd doordat je net niet helemaal lekker bij  het laatste stukje kunt.

Je krijgt voor het duiken in een droogpak wel veel terug, comfortabel onder water en na afloop van de duik aan de kant, het hele jaar door kunnen duiken en in het voor- en naseizoen meer duiken op een dag kunnen maken omdat je warmer blijft. Wil je meer duiken in Nederland en liefst het hele jaar door, dan is een droogpak de investering zeker waard!

Duiken in een droogpak is anders dan in een natpak. Je krijgt te maken met meer drijfvermogen van je pak, droogpaksqueeze, en je gaat je drijfvermogen ook met je pak regelen door er gas in of uit te laten stromen. Tijdens een droogpakspecialty leer je dit onder begeleiding en steek je ook veel op over het onderhoud en eventueel repareren van je droogpak.